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  review ODER PEKING  

  rbd BAD ALCHEMY # 88   Rod Summers    
       
         
   
 

 

Bei Oder Peking (NO EDITION # 91) kauft sich einer eine Fahrkarte nach Moskau. Im sentimentalen Alter empfänglich für das orientalische Sprichwort Stehendes Wasser wird faul und sich eine Sonderform der senilen Bettflucht bescheinigend sucht er Ortsveränderung und das Glück des Fahrens mit der Bahn. Aber woher dann die stöhnenden Stimmen und die erratische und heulende E-Gitarre? Zielbahnhof Inferno statt Moskau? Hauptsache die Züge fahren pünktlich. Manchmal geht es nicht gut aus: 7.1.2005 nahe Bologna, 15 Tote, 80 Verletzte, 6.11.2004 bei Ufton Nervet, 6 Tote, 150 Verletzte. Das Tempo erhöht, das Klimbim vermehrt sich. Die Stimme des Icherzählers bleibt aber träumerisch verlangsamt und sonor vertieft. Staub / Kleidungsfasern / Menschenhaare / Hautschuppen / Straßenabrieb / Tierhaare / Gesteinskörnchen / Viren / Milben / Schimmelpilze. Wo bleibt mein Serotonin? Ahh, schon umgaukeln einen Klarinetten oder eine Orgel. Und ist nicht schon ein Apfel köstlich, und lässt nicht auch eine Spielzeugeisenbahn den Puls höher schlagen? Fahren, dahin fließen, dahin schweben, Erfahrungen sammeln. Aber schöner Schein tut's auch. Oder sich über Nacht ganz verwandeln, Götze werden oder Kind. Gut, Götze hatte es einst sein sollen, von Kirchenmusik feierlich beschallt, von den eigenen Kindern und von Nonnen gefüttert, gepflegt, verehrt. Um ihnen schließlich doch auf die Nerven zu gehen. Lebe seit dem quasi auf der Straße / ehemaliges Zimmer dient jetzt als Wallfahrtsstätte. Allenfalls Nonnenfürzchen gehen da über den seltsamen Gesang und die bizarre Duftnote bei dieser Phantasie vom Fortgehn und vom Sekundenglück.

rbd BAD ALCHEMY # 88, Germany

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NOT BACKGROUND MUSIC

Mälzner’s music is like Marmite, you are either going to like it or it will not be to your taste! I’m going to tell you why I like it.
Many musicians toy with experimental sound; Björk and Wesseltoft are the first to spring to mind, but few have made it as distinctive an element of their output as Mälzner has done.
The latest USB stick to arrive from this productive musician is titled ‘89-91’ and contains both .mp3 and .wav file copies of 3 albums.
Dark Age 5 tracks, Kinderzimmer 1 track and Oder Peking 1 track
All the music on these albums fits neatly into the experimental category; this is definitely not easy listening music. This is music to confront the listener with the dimensionality of audial space and the infinite variation of sound with its inherent possibility of crafted manipulation in the hands of an adroit practitioner.  

ODER PEKING (48’22”) this composition has all the elements of a surreal film score with definite oriental overtones. The very clever use of stereo dimension coupled with sometimes extraordinary sound samples and synthesizer sweeps creates an intense audio experience. Occasionally the sound becomes quite unpleasant as though the listener were being confronted with a disturbing event. Ten minutes into the work the atmosphere takes a dramatic and surprising change; suddenly the listener is confronted with the mundane, it took me a moment or two to adjust and relocate and it takes the music several minutes to re-synchronise but when it does the effect is captivating, rhythmical speech over distinctive percussion. Half way through the track and again we are transported/wrenched from movement in one direction onto a completely different track, there is some confusion some distrust of the sat nav perhaps the listener has been transported from the autobahn unexpectedly into a suburban meadow, a moment to reflect on the desired destination perhaps.
Much of this track is the musician as story teller, Mälzner’s treated voice is a constant, with the narrative forming binding element, mostly in the form of commentary sometimes cruising close to singing. My knowledge of the German language is limited but I sense the humour in the work from that which I have understood.

Perfectly recorded, always audible, always interesting but certainly not to everyone’s taste, but I will be listening to these works and Mälzner’s other output again.

Rod Summers / VEC Audio / Maastricht December 2015

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